Votre Puerh du jour

alainwemmel
Avatar de l’utilisateur
Disciple
Disciple
Message(s) : 342
Inscription : 06 Nov. 2013
Localisation : Wemmel

Re: Votre Puerh du jour

Message par alainwemmel » 10 Avril 2018, 13:19

Est-ce qu'il s'agit des galettes Yan-Ching Hao vendues par Hou De Fine Tea à l'époque ?

emmanuel
Avatar de l’utilisateur
Moine
Moine
Message(s) : 928
Inscription : 04 Sep. 2013
Localisation : Bruxelles

Re: Votre Puerh du jour

Message par emmanuel » 10 Avril 2018, 13:24

Yanching Hao = Yang Qing Hao.

Hou De avait aussi une des Yi Chang Hao 1999. Tu l'avais goûtée?
品茗論道

David
Avatar de l’utilisateur
Chasen
Chasen
   
Message(s) : 20306
Inscription : 02 Mar. 2013
Localisation : Bruz

Re: Votre Puerh du jour

Message par David » 10 Avril 2018, 13:31

donc YQH = YCH = Changtai ? je ne sais plus j'avoue, j'ai peut-être dit une bêtise.

et non, je ne me souviens pas avoir gouté ce thé là en particulier, ou à une époque où je ne savais pas les apprécier.

emmanuel
Avatar de l’utilisateur
Moine
Moine
Message(s) : 928
Inscription : 04 Sep. 2013
Localisation : Bruxelles

Re: Votre Puerh du jour

Message par emmanuel » 10 Avril 2018, 15:37

Yang Qing Hao = Yan Ching Hao

et Yi Chang Hao = marque de Changtai Tea Factory

Désolé, je n'ai pas été très clair.
品茗論道

David
Avatar de l’utilisateur
Chasen
Chasen
   
Message(s) : 20306
Inscription : 02 Mar. 2013
Localisation : Bruz

Re: Votre Puerh du jour

Message par David » 10 Avril 2018, 17:02

Je n’étais pas serein non plus :)

En tout cas c’est clair à présent.

N’empêche que ça goute bien, mais faut parfois faire des concessions (astringence notamment).

alainwemmel
Avatar de l’utilisateur
Disciple
Disciple
Message(s) : 342
Inscription : 06 Nov. 2013
Localisation : Wemmel

Re: Votre Puerh du jour

Message par alainwemmel » 10 Avril 2018, 17:25

Selon mon inventaire j'ai 2 galettes de chaque de chez Hou De Fine Tea:
Yan-Ching Hao Yi Wu Cha Wang spring 2005
Yan-Ching Hao Gu Shu Cha Wang 2006

... et aussi un échantillon de 25gr de la 1999... mais pas encore goûté :(

emmanuel
Avatar de l’utilisateur
Moine
Moine
Message(s) : 928
Inscription : 04 Sep. 2013
Localisation : Bruxelles

Re: Votre Puerh du jour

Message par emmanuel » 10 Avril 2018, 17:44

alaincineythé a écrit :... et aussi un échantillon de 25gr de la 1999... mais pas encore goûté :(


Les échantillons vieillissent rarement bien. Mais sait-on jamais, tu n'es pas à l'abri d'une bonne surprise!

Curieux de savoir comment les YQH ont évolué. Elles devaient être toutes jeunes quand tu les as achetées.
品茗論道

alainwemmel
Avatar de l’utilisateur
Disciple
Disciple
Message(s) : 342
Inscription : 06 Nov. 2013
Localisation : Wemmel

Re: Votre Puerh du jour

Message par alainwemmel » 10 Avril 2018, 18:54

Galettes achetées en 2007 respectivement 57 et 75 $

Xavier
Avatar de l’utilisateur
Ninja
Ninja
 
Message(s) : 1086
Inscription : 15 Nov. 2013
Localisation : Genève, Suisse

Re: Votre Puerh du jour

Message par Xavier » 11 Avril 2018, 11:00

Est-ce que tu aurais une photo de ces galettes, voire du neifei, s'il y en a un.
Je suis curieux de déchiffer tout ça pour avoir un peu plus d'infos sur ces thés.

David
Avatar de l’utilisateur
Chasen
Chasen
   
Message(s) : 20306
Inscription : 02 Mar. 2013
Localisation : Bruz

Re: Votre Puerh du jour

Message par David » 11 Avril 2018, 11:29

T’as pas mal d’info ici : http://yangqinghao.com

alainwemmel
Avatar de l’utilisateur
Disciple
Disciple
Message(s) : 342
Inscription : 06 Nov. 2013
Localisation : Wemmel

Re: Votre Puerh du jour

Message par alainwemmel » 12 Avril 2018, 07:12

Xavier, les circonstances de la vie font qu'actuellement je suis incapable de les photographier. Mais voici la description faite à l'époque par Hou de :

Harvest Year: 2005 Spring

Production Year: 2005

Manufacturer: Yan-Ching Hao

Type: uncooked cake

Weight: 500g

Description: A very heavy-weight addition to our young cake offerings!

Yan-Ching Hao was started by a Taiwanese pu-erh collector, Mr. Yan Shi-Nan. Mr Yan has collected and studied pu-erhs since the beginning of pu-erh hype in Taiwan as early as 80's. His rich knowledge about pu-erhs and a dissatisfaction towards the modern "recipe"-based pu-erh makings led him to try to revive the pre-60's anituqe-grade pu-erhs' premium quality and tradition. He lives in Yunnan every year from late Feb to May to fully involved in every processing step of his pu-erhs. Every step, from wrapper material selection, raw leaves purchasing, to final indoor drying of the cakes.

His first line of geniune single-estate sun-dried wild/big-tree leaves and 100% hand-kneading and stone mold pu-erhs was introduced in 2004. They were immediately recognized by collectors as several of the most premium and pursued pu-erhs on the market.

Hou De is highly honored to be the first vendor to introduce 2004/2005 Yan-Ching Hao outside the Asian market.

2005 Yan-Ching Hao was selected to feature in the cover of the No.15 issue of Pu-erh Teapot Magazine:


What is the significance of 100% pure wild/big-tree leaves? Let's use the following two pictures to explain. The first picture shows the surface of 2004 and 2005 Yan-Ching Hao, both used single-estate Yi-Wu wild arbor leaves. The 04 Yan-Ching Hao on the left already shows signs of aging (darker/browner color, more juicy leaf-stripes) comparing to the 05 Yan-Ching Hao. Just one-year difference we can already see the visiual change:


The second picture further proves the aging difference between the two years' (same 3g leaves to 100g water, 2 mins steeping):

The significance: 100% pure wild/big-tree arbor leaves age and mellow faster. And the traditional method is much more gentle to the leaves than the modern method; the leaves have never experienced > 90°C temperature, hence retaining the maximum of their bio-activity.

Check the cakes you have in hand. How many of them can see such a noticable difference just one-year apart? The fact is: the aging difference between cakes made of 100% single-estate wild/big-tree leaves and recipe-based cakes will grow bigger and bigger. That's why the price of the immensely successful 1999 Green Big Tree already catches up with most 80's cakes!

Overall Impression:

Liquor: High clarity, indicating skillful kill-green process. Honey-like cripsy color.

Aroma: Beautiful floral fragrance with an intense woody background. Earthy but at the same time quite uplifting.

Taste: Lingering and penetrating. Robust and thick feeling but with very little harshness. A very gentle and refined taste for such a young cake!

Brewings: OK brewing durability. Should improve through aging.

Leaves: As can be seen in Larger Image, what beautiful, bold and healthy big-tree arbor leaves!

Each order is one 500g cake.

Also available in Free Shipping 1oz sample and 8-cake Bulk Buy with 20%-off.

alainwemmel
Avatar de l’utilisateur
Disciple
Disciple
Message(s) : 342
Inscription : 06 Nov. 2013
Localisation : Wemmel

Re: Votre Puerh du jour

Message par alainwemmel » 12 Avril 2018, 07:17

A mon tour de demander. A l'époque Hou De avait également beaucoup de galettes de Xi-Zhi Hao. Un retour d'expérience ?

emmanuel
Avatar de l’utilisateur
Moine
Moine
Message(s) : 928
Inscription : 04 Sep. 2013
Localisation : Bruxelles

Re: Votre Puerh du jour

Message par emmanuel » 12 Avril 2018, 20:41

Jamais testées.
品茗論道

Xavier
Avatar de l’utilisateur
Ninja
Ninja
 
Message(s) : 1086
Inscription : 15 Nov. 2013
Localisation : Genève, Suisse

Re: Votre Puerh du jour

Message par Xavier » 14 Avril 2018, 20:09

Merci Alain pour les infos ! Mes circonstances de vie font que je suis trop occupé ces temps pour visiter le forum. Je vois ton message que maintenant. :-_-:
Mis à part ça, j'ai bu aujourd'hui un Nanzuo Spring 2012 à la montagne. J'ai fait une photo sur une table en bois blanchi par les éléments avec une pensée pour Marceline ;)
rps20180414_175900.jpg

JMB
Avatar de l’utilisateur
Récolte de Printemps
Récolte de Printemps
Message(s) : 8661
Inscription : 05 Sep. 2013

Re: Votre Puerh du jour

Message par JMB » 15 Avril 2018, 08:23

Xavier, il te manque juste la lumière particulière belle du sud ardéchois ;-)
Chef de produit thé nature chez Lippetonne and cie

PrécédentSuivant